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Caruaru, Brazil, 1977
Lives and works between Rio de Janeiro and Recife, Brazil
PIPA Prize 2023 nominee
Ana Lira is a visual artist, photographer, curator, radio host, writer and editor based in Brazil. She is a specialist in Social Communication (UFPE) with an emphasis on Theory and Critique of Culture. Her practice is directed mainly to strengthening collaborative creative practices, listening to the communities in which she is involved and dedicating special attention to dynamics involving day-to-day sensibilities. She also articulates perception and mediation processes in order to observe the corollary of power relations affecting day-to-day life and the manner in which we produce knowledge in the world.
Website: linktr.ee/liraleve
Video produced by Do Rio Filmes exclusively for PIPA 2023:
“Danço entre fluxos do tempo para encontrar teu vibrar”, 2021. Duration: 9’25”
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“Terrane – Prêmio Diário Contemporâneo de Fotografia”, 2021. Duration: 13’12”
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Education
2008
– Postgraduate Degree in Cultural Journalism | Theory and Critique of Culture Program, Centro de Artes e Comunicação – UFPE, Recife, Brazil
2006
– Bachelor’s Degree in Social Communication, Universidade Católica de Pernambuco – UNICAP, Recife, Brazil
Solo exhibitions
2022
– “Nos traquejos do tempo [vibração um]”, MAM Rio, Rio de Janeiro, Brazil
2019
– “Não-Dito” – Casa da Cultura da América Latina (CAL/UnB), Brazil, Brasilia
2017
– “Não-Dito” – Prêmio Funarte de Arte Contemporânea 2015, Brazil, Belém
2015
– “Não-Dito” – Capibaribe Centro da Imagem, Brazil, Recife
Group exhibitions
2023
– “Reflorestar corpos, reencantar territórios”, Sesc Barra Mansa, Rio de Janeiro, Brazil
– “Outros Outros”, FFT, Tiradentes, Minas Gerais, Brazil
2022
– “Necrobrasiliana”, Política da Arte 2022, Fundação Joaquim Nabuco, Recife, Brazil
– “Necrobrasiliana”, Museu Paraense, Curitiba, Brazil
– “Das Coisas Políticas e as Políticas das Coisas”, MAMAM, Recife, Brazil
2021
– “Por um sopro de fúria e esperança”, MuBE, São Paulo, Brazil
– “Somos aquelas que permeiam o abismo em busca das frestas”, Instituto Tomie Ohtake, São Paulo, Brazil
– “Pulsões”, Prêmio Diário Contemporâneo de Fotografia, Belém, Brazil
– “Acervo 01”, MauMau Galeria, Recife, Brazil
– “Quarantine”, Sesc Ipiranga, São Paulo, Brazil
– “Língua Solta”, Museu da Língua Portuguesa, São Paulo, Brazil
2020
– “Bienal 12 | feminino(s). visualidades, ações e afetos”, Porto Alegre, Brazil
– “Four Flags 2020”, Galeria Jaqueline Martins, São Paulo, Brazil
2019
– “Narrativas em Processo: Livros de Artista na Coleção Itaú Cultural MAMAM”, Recife, Brazil
– “Livro Livres – Festival Voies Off 2019”, Arles, France
– “Manjar: para habitar liberdades”, Solar dos Abacaxis, Rio de Janeiro, Brazil
– “36o Panorama da Arte Brasileira: Sertão”, MAM SP, São Paulo, Brazil
– “À Nordeste”, Sesc 24 de Maio, São Paulo, Brazil
2018
– “Os da Minha Rua”, MAB, Recife, Brazil
– “Arte, Democracia, Utopia”, Museu de Arte do Rio. Brasil, Rio de Janeiro, Brazil
– “Devires”, Goethe Institut, Salvador, Brazil
– “Realidades da imagem, histórias da representação”, MEP, Belém, Brazil
2017
– “As Bandeiras da Revolução: Pernambuco 1817-2017”, FUNDAJ, Recife, Brazil
– “Agora Somxs Todxs Negrxs?”, VideoBrasil/Galpão VB, São Paulo, Brazil
– “Antilogias: o fotográfico na Pinacoteca”, Pina_, São Paulo, Brazil
2016
– “Aparelhamento”, Funarte, São Paulo, Brazil
– “Fotos Contam Fatos”, Galeria Vermelho, São Paulo, Brazil
– “Como (…) falar de coisas que não existem? – uma exposição a partir da 31a Bienal de São Paulo – Serralves, Museum of Contemporary Art, Porto, Portugal
2015
– “Como (…) falar de coisas que não existem?: 31a Bienal de São Paulo – Itinerância”, Palácio das Artes, Belo Horizonte, Brazil
– “Raízes e Asas”, Sesc Santana, São Paulo, Brazil
2014
– “Como (…) falar de coisas que não existem?: 31a Bienal de São Paulo”, Brazil
2013
– “Marés: um olhar sobre Zé Peixe”, SESC Sergipe, Aracaju, Brazil
2008
– “Linguagens 2008”, Museu do Estado de Pernambuco, Recife, Brazil
Selected Art Projects
2022
– “Nos traquejos do tempo”, Experiences dedicated to Black-descendant methodologies of sound knowledge through drums and sonic frequencies. Ongoing.
2019
– “Chama”, Collective experience dedicated to Black-descendant, Afro-Amerindian/Ameafrican poetics, Brazil. Ongoing.
2018
– “Numbra”, Hearing session of 60 min, in which 9 people dialogue with the artist about micropolitics of existence, Goethe Institute, Salvador – BA; MAB, Recife – PE, Brazil.
– “Public Politics. Amò Collective”, Small Africa, Rio de Janeiro, Brazil
2017
– “… …sobre um sentir insurgente”, Encounters to produce sensitive interventions and public activations, In collaboration with various artists, Brazil
– “Terrane”, Visual narrative and living practice with Claudia Oliveira, Luzia Simões and Lourdes da Silva, Brazil, Semiarid region
2015
– “Não-Dito/Un-Said”, Platform-exhibition-residence in collaboration with various artists, Brazil
Selected Collaborative Projects
2022
– “Diaspora Solidarities Lab Community Fellow – Black Feminist Digital Humanities and Black and Ethnic Studies with a commitment to transformative justice (2022 – 2024)”, Michigan State University associated with Johns Hopkins University
2020
– EhCho.org – Collective of Political Imagination – Critical + Creative Social Justice Cluster Social Justice Institute – University of British Columbia www.ehcho.org.
2019
– “National Trovoa”, National Articulation of Black artists, curators, producers, educators and researchers. Brazil. Ongoing.
– “CARNI”, Collective of Black and Indigenous Art. Recife, Brazil
2018
– “I am Because We Are”, Collective living and radio experience, Capacete, Rio de Janeiro, Brazil
2016
– “Aparelhamento”, Brazilian art cooperation, 176 artists, Brazil
2012
– “Crisis of representation”, Collaborative movie, Various artists, Brazil.
2004
– “Geleia Geral / Música Brasilis”, Experimental radio program, Universitária Radio, Recife, Brazil
Commissioning
2022
– “Nos traquejos do tempo [Vibração 01]”, MAM Rio, Rio de Janeiro (RJ), Brazil
– “M.A.P.A. (Modos de Ação para Propagar Arte)” – 2nd Edition, Viva Projects, Brazil
2021
– “Artefatos”, National cultural movement to combat misinformation about Covid-19, AosFatos
– “Chama … navegando entrefáscias para sentir as viradas em intuição”, Novas Frequências International Festival – 11a Ed. “Where to go now”? – Rio de Janeiro, Brazil. Commissioned by NF and CCBA/Goethe Institut
– “Chama – Códigos de alinhavar ventanias”, Commissioned by Aldir Blanc Law. Public Call – LAB PE. State of Pernambuco Cultural Department – Ana Lira feat. Boneka, Joy Thamires, Patricia Naia, Priscilla Ferraz, roupaspreta and Rastaflávia
2020
– “Chama – Um corpo de ar pulverizou sementes ganas”, Ana Lira feat. Marta Supernova, Suelen Mesmo e Libra. Commissioned by CCBA/Goethe Institut and EhCho.org
– “Chama – Passagem das sinergias de alento… Biennial 12 Feminine(s): visualities, actions and affections”, Porto Alegre, Brazil, Ana Lira feat. Marta Supernova, Ola Elhassan and Suelen Mesmo
– “Chama – Para deslocar entre as fibras livres sopros de vibrar”, Ana Lira feat. Marta Supernova, Commissioned by Instituto Inclusartiz, Rio de Janeiro, Brazil
– “… para encaminhar segredos”, Commissioned by Four Flags Project, Jaqueline Martins Gallery, São Paulo, Brazil
2020
– Quarantine Project – 55SP, Covid 19 Collective Action, Brazil
2019
– “Chama – Caminho quase névoa na cinética dos dias”, Commissioned by Instituto Inclusartiz and Delfina Foundation, London, UK
– “Elos. … …sobre um sentir insurgente”, “Manjar: para habitar liberdades”, Solar dos Abacaxis, Rio de Janeiro, Brazil
– “Mandalla”, 36th Panorama of Brazilian Art: Sertão, São Paulo, Brazil
– “Cantos. … …sobre um sentir insurgente”, À Nordeste, São Paulo, Brazil
2018
– “Public Politics. Art, Democracy, Utopia”, Museu de Arte do Rio, Rio de Janeiro, Brazil
– “Estados. ……sobre um sentir insurgente”, Art and Activism in Latin America, Rio de Janeiro, Brazil
2017
– “… …sobre um sentir insurgente”, The Revolution Flags: Pernambuco 1817-2017, FUNDAJ
– “LOC QBAFECCLF. Now are we all black?” – VideoBrazil/Galpão VB. São Paulo, Brazil
2014
– “Voto! How to (…) things that don’t exist?: 31st São Paulo Biennial”, São Paulo, Brazil
Residencies
2022
– Convector I | Residency in Residence. Public Policy for the Development of Culture. Funcultura – Recife, PE, Brazil
2021
– Casa B – Stella do Patrocínio: A história que fala – Bispo do Rosário Museum of Contemporary Art – Rio de Janeiro, Brazil
2020
– Circa – NSNS and Rinse France Radio Residency – Brazil / France
– Chama. Recife, Brazil
– Instituto Inclusartiz. Rio de Janeiro, Brazil
2019
– UBC Research Excellence Cluster: Critical + Creative Social Justice Studies
– The Global Condition Working Group – Bissau and Bubaque – Guinea Bissau
2019
– Delfina Foundation. London, UK
2018
– Art and Activism in Latin America. Despina/Prince Claus Fund. Rio de Janeiro, Brazil
2017
– ENA Art Residency. Diamantina, MG, Brazil
2016
– Residência São Jerônimo. Belém, PA, Brazil
Awards
2015
– Funarte Award for Contemporary Art 2015: Não-Dito (Un-said) exhibition
Collections
2022
– Estados. …sobre um sentir insurgente. Museum of Modern Art Aloisio Magalhães MAMAM – Brazil – Recife – PE. Public Collection
2021
– Estados. …sobre um sentir insurgente. MauMau Gallery. Private Collection
2020
– Terrane. Frances Reynolds Collection. Private Collection
2019
– Voto (Artist’s Book). Pina_. São Paulo, Brazil. Public Collection.
2018
– Terrane (Artist’s Book). UFPA Museum. Brazil. Belém – PA. Public Collection.
2016
– Insídia. No-Thanks. Lucio Chamon Jr. Collection. Private Collection.
Mentoring and Projects Follow-up
2023
– Em Tempo. Creative Mentoring Program. Online. Brazil
2022
– DAS Choreography Program | ATD Master Program – Amsterdam (NL)
– Convector I | Residency in Residence Mentoring Program. Public Policy for the Development of Culture. Funcultura – Recife – PE. Brazil.
– Negras Fotografias Project – Fundo Baobá para Equidade Racial – Brazil
2021
– Moldar o Existir Residency Program – Oficina Brennand – Brazil – Recife – PE
– Creative Labs – Visual Arts – Porto Iracema das Artes – Brazil – Fortaleza – CE
– Lab Reticências de Criação – Brazil – Fortaleza – CE
– Photography and Research Lab – CCBJ – Brazil – Fortaleza – CE
– Mapeamento do Samba de Pernambuco – Consulting and mentoring of the publication project – Brazil – Recife – PE
– Curatorial Mentoring Program for Young Curators – Curatorial Residency Museum of Modern Art Aloisio Magalhães – MAMAM – Brazil – Recife – PE
– Duas Festival – Natal – RN. Brazil
2020
– MAM Capacete Art Residency Program – MAM Rio – Rio de Janeiro – Brazil
– Vila das Artes Audiovisual Public School. Iracema Cultural Institute. Fortaleza – CE. Brazil
– Em Tempo Program – FIF – Brazil – Belo Horizonte – Minas Gerais – MG
– Em Tempo Program – PEF – Brazil – Olinda – PE
– Programa Em Tempo – Pequeno Encontro da Fotografia – Recife – Pernambuco
– Entre-Frestas Program – Vila das Artes Public School of Audiovisual – Brazil – Fortaleza – CE
2019
– MUNA – 1a Residência de Jovens Negras na Artes visuais – Brazil. Belo Horizonte – MG
– Prêmio Eduardo Souza de Artes Visuais – Acompanhamento Artístico. CCBA / Goethe Institut – Recife – PE – Brasil
– Entre-Frestas Program – Museum of Modern Art Aloisio Magalhães – MAMAM Brazil – Recife – PE
2018
– Programa Em Tempo – Recife – PE – Brasil
– Entre-Frestas Program – DCF – Brazil – Belém – PA
2017
– Projects and Research Lab Program – FotoAtiva – Brazil – Belém – PA
Curatorial | Edition Projects
2022
– Nos traquejos do tempo. Brazil
2019
– Chama. Brazil / UK
– Chamada Aberta. Collective curatorship. Amò Coletivo. Rio de Janeiro – RJ
– Entremoveres. Curatorship Ariana Nuala and Ana Lira. Nacional Trovoa. MAB. Recife – PE
2018
– Para Levantar As Forças. Book. Cecilia Urioste. Artist’s Edition. Brazil. Recife – PE
– Cordão. Photobook. Eduardo Queiroga. Ed. Zolu. Brazil. Recife – PE
2012
– Peleja. Exhibition. Alejandro Zambrana. Brazil. Aracaju – SE
– Taiê. Exhibition. Alejandro Zambrana. Brazil. Aracaju – SE
Books & Individual Publications
2023
– Terrane. E-book. Retratografia. Brazil, Recife. Brazil.
– Avise que está tudo bem. E-book. Retratografia. Recife. Brazil.
2021
– Danço entre fluxos do tempo para encontrar teu vibrar. Artist’s Book. Handmade.
2019
– Mandalla. Artist’s Book. Retratografia, Recife. Brazil. 108p.
– Não-dito:Brasília. Artist’s catalog. Retratografia, Brasília. Brazil. 112p.
2018
– Terrane. Artist’s Book. Handmade.
2017
– Não-Dito. Artist’s catalog. Retratografia, Belém. Brazil. 48p.
2015
– Voto. Artist’s Book. Pingado Press. Second Edition. Portuguese/English/Spanish. 70p.
2014
– Voto. Artist’s Book. Pingado Press. Portuguese. 64p.
Book Editing
2019
– Open Call. Amò Collective. Collective Publication resulting from the project Public Politics. Retratografia – Rio de Janeiro – RJ . Brazil
2018
– Para Levantar As Forças. Photobook. Cecilia Urioste. Independent Edition. Brazil
– Cordão. Photobook. Eduardo Queiroga. Ed. Zolu. Brazil.
2011
– Buenos Aires, Brasil. Josivan Rodrigues. Independent Edition. Brazil.
Articles & Publications
2022
– “Sobre Conexões Que Transcendem O Controle: [about Links That Transcend Control]”. Performance Philosophy 7 (2):173-80. https://doi.org/10.21476/PP.2022.72384.
2020
– Biennial 12 Journal | feminine(s). visualities, actions and affections. Pages 140 -141.
– Public Politics. Collective Article. Critical Pedagogies. The Contemporary Journal. Nottingham Contemporary’s Public Programmes and Research. Online Issue.
2019
– Que elos nos liberam (d)as fronteiras?. Article. À Nordeste. Exhibition’s catalog. Pages 14-15, 80-83.
– Sertão. Personal report. Exhibition’s catalog. Pages 78 – 83.
2017
– Apontamentos para um respiro. Article. Omenelick 2 Ato. Ed. 020. Pages 22 – 29.
– A Day After. I Can’t Work Like This. Salzsburg International Summer Academy of Fine Arts Sternberg Press. Page 366.
2016
– Somos um terreno permeado de. Article. Outros Críticos Magazine. Pages 06 – 12.
– Pretexto. Tenda de Livros. 2016. Guest artist’s work.
2015
– Right to the city: the human cost of gentrification. Article. How to (talk about) things that don’t exist: a book developed out of the 31st São Paulo Biennial’. Serralves, Museum of Contemporary Art. Pages 226 – 235.
2014
– Recife, Istambul, São Paulo: lutas em comum. Collective Article. Journal. Casa do Povo.
2008
– Linguagens: Recife 2008. Collective Publication. Pages 47-48.
Bibliography
2023
– E Se? arquivos, fotografias e fabulações: escutas e aprendizados. Marina Feldhues (Org). Entrevista. Pags. 37 – 61. Ed. Livrinho de Papel Finíssimo. ISBN 978-65-87676-12-8
2021
– [Fotolivros . (in)definições, histórias, experiências e processos de produção]. Marina Feldhues Ramos. 260p. Ed. UFPR. ISBN 9786587448404. Capítulo 5.
– Poeta e Mercadoria. Diane Lima. Quatrocincoum Magazine. Article. Portuguese. Online
– Terrane: una lente decolonial para leer los procesos de producción de la Región Nordeste y las mujeres pedreiras del Sertão do Pajeú. https://doi.org/10.25058/20112742.n38.07 Paola Marugán. Universidad Autónoma Metropolitana – Xochimilco, México
– Arte e Poder. Revista Jacarandá. Entrevista. Pags. 78 a 103. Online.
– Cinemas Pós-Coloniais e Periféricos Vol. 3 – Nau Editora. Ebook.
– A fotografia contemporânea e experiência social na obra Terrane (2018) de Ana Lira. In: II Seminário Nacional de História Social dos Sertões – Caicó-RN. Arianny Thais da Silva. Disponível em <https://www.doity.com.br/anais/sehis2021/trabalho/187802>.
– A fotografia contemporânea e experiência social na obra Terrane (2018) de Ana Lira. Artigo. Anais do II Seminário Nacional de História Social dos Sertões / IV Jornada de História dos Sertões – Caminhos e sertões: territórios e culturas [ISBN 978-65-00-21173-3]
2020
– Arte-jornalismo: representação, subjetividade, contaminação. Fabiana Moraes e Moacir dos Anjos. Artigo. Lumina 14(2):39-54. DOI:10.34019/1981-4070.2020.v14.30099. Portuguese.
– Adiar o fim do mundo é exatamente sempre poder contar mais uma história”: notas para una metodología en proceso de una feminista que sueña con postergar el fin del mundo. LiminaR. Estudios Sociales y Humanísticos, vol. XIX, núm. 1, pp. 30-43, 2021 Universidad de Ciencias y Artes de Chiapas.
– Terrane de Ana Lira | Trauma de Ivan Padovani: o discurso do artista, o discurso da obra. Concinnitas | v.21 | n.38 | Rio de Janeiro. DOI: 10.12957/concinnitas.2020.50325
– Tropicuir: estético-políticas transviadas – memória, arquivo, design. Guilherme Altmayer. Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Departamento de Artes e Design, 2020.
– O deslocamento do olhar e da vivência: Entrevista com Ana Lira. Prêmio Diário
Contemporâneo de Fotografia. DCF Online.
– O ser negro no Brasil: uma reflexão sobre a exposição “Agora somos todxs negrxs?” Rev. Ed. Popular, Uberlândia, v. 19, n. 2, p. 123-136, maio-ago. 2020
– Latências. A fotografia e a criação ficcional. Escola de Belas Artes. UFRJ
– Poéticas da Diáspora Negra. Entrevista. C& Latin America. Online.
– Chama. Continente Multicultural. Continente Online
– Inconcrete realities. Fadia Mufarrej. Scopio. Online
2019
– Os da minha rua: poéticas, resistências e narrativas em disputas. Joana D’Arc de Lima Universidade da Integração Internacional Lusófona Afro-brasileira – Unilab/CE Anpuh-brasil – 30° simpósio nacional de história
– Outras imagens, Outros Gestos, Outros jeitos de estar junto. Revista da SP Arte. Páginas 18 – 25; 79-81 (ing)
– Terrane. Cadernos de Subjetividade. Ano 13. No 20. PUC SP. São Paulo – SP.
2018
– The resistances look of at the exhibition Agora somos todxs negrxs? Revista de História da Arte. Campinas, v. 2, n.3, p.247-258
– We Have Never Lived In a Post-Colonial World. ArtAfrica Magazine. Online
2017
– Antilogias: o fotográfico na Pinacoteca. Catálogo. Páginas 94-95.
2016
– What accent does an artwork assume in a new exhibition context?. Lucy Steeds Instituto de História de Arte, FCSH/ NOVA. N1. Working Papers Series. Páginas 6-28.
2014
– Outras fotografias na Arte Brasileira Séc. XXI. Ed. Cobogó. Páginas 29 – 35
Selected Seminars and Lectures
2022
– (Po)éticas de descolonização de memórias e dos arquivos fotográficos Narrativas Descoloniais – Aldir Blanc Public Law – State of Pernambuco Cultural Department – Online lecture.
2021
– Diálogos con Ana Lira y Nohora Arrieta Centro de Fotografia de Montevideo – Uruguay. Online conference. 2021 Aula Magma. Escola Entrópica Instituto Tomie Ohtake – São Paulo – SP – Online conference.
-Existir em imagens e porque não nos encaixamos nas “narrativas sobre o outro”. Jornadas 13: Politicas de la Imagen – CdF Montevideo – Uruguay – Online conference.
– Between lines and (in)visibilities: entanglements in adaptation strategies as a place of refusal – Decolonising the postcolonial? Disputed heritages International Congress. European Committee – Program for Investigation and Horizon Innovation 2020, framed by the project “ECHOES – European Colonial Heritage. Online conference.
2020
– O vocabulário íntimo dos lugares não está no dicionário. Ana Lira in conversation with Patrícia Naia. MAM Rio Research Residency Program. Online.
– Território. Plataforma Crítica Oficina Brennand. Online conference.
– Formas de Habitar o Presente. Belas Artes School (EBA). Rio de Janeiro Federal University. Rio de Janeiro – RJ – Online lecture.
– Que simbologias criamos para (des)fiar enigmas? Belas Artes School (EBA). CVdVive. Rio de Janeiro Federal University. Rio de Janeiro – RJ – Online lecture.
– O fazer artístico e seus deslimites. Formação na criação e a criação na formação. Porto Iracema das Artes – Fortaleza – CE – Online seminar.
– Art Rio – Representatividade e suas lacunas. Online seminar.
– Arte, política e autoritarismo em tempos pandemônicos. História em Quarentena. https://www.historiaemquarentena.com – Online seminar.
– O que precisa de escuta e não pode ser dito? Ou além? Ana Lira and Mônica Ventura. National Trovoa Live Program – Online conference.
– Devenires. Encuentro sobre feminismos, racialidad y prácticas artísticas. Conference. Museo Universitario Del Chopo. Ciudad de México, CDMX, México.
– Arte em tempos de crise: ações e sensibilizações das residências. Instituto Adelina – São Paulo – SP. Online seminar.
– Image Experiences. FIF – Belo Horizonte – Minas Gerais – Online. Lecture.
2019
– Desmilitarizar a língua, Desarmar o verbo The Global Condition Working Group – Performing Art Forum (PAF) – France.
– How is living a political act?. Lecture. Porto Iracema das Artes. Brazil. Ceará – CE
2018
– Onde estão os negros na arte? Lecture. Museum of Modern Art Aloisio Magalhães (MAMAM). Brazil, Recife – PE.
– Narrativas em presentificação: um diálogo com o projeto Terrane. Lecture. Museu do Estado do Pará. Brazil. Belém – PA
2016
– Image International Festival – Valongo – Brazil. Santos – SP
– E-book “Avise que está tudo bem”
– “Sobre Conexões Que Transcendem O Controle: [about Links That Transcend Control]”, 2022, Performance Philosophy 7 (2):173-80.
“(Po)éticas de Descolonização da Memória e dos Arquivos Fotográficos – Encontro com Ana Lira”, 2022. Duration: 121’21”
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“Aula ‘Magma’ – com Ana Lira”, 2022. Duration: 90’22”
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“Jornadas:13 / Proposición de Ana Lira (BR)”, 2021. Duration: 31’19”
“Jornadas:13 / Diálogo entre Ana Lira (BR) y Nohora Arrieta (CO)”, 2021. Duration: 130’36”
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“CVDvive: encontros na quarentena convida Ana Lira”, 2020. Duration: 81’21”
“LIVE #02 com Ana Lira, Juliana dos Santos e Fabiana Lopes | BIENAL 12”, 2020. Duration: 101’52”
“Semana 15: Arte, política e autoritarismo em tempos pandemônicos – Parte II | Debate – artes visuais”, 2020. Duration: 127’24”